Beleid op het terrein van dierenwelzijn

Deel je verhaal en bepaal mee over wat er gebeurt.
Tjwan
Contacteer:

Beleid op het terrein van dierenwelzijn

Bericht door Tjwan »

Op de website staat nu onder "Klimaat & Economie in balans en duurzaam" (URL: https://www.partijdenieuwemens.nl/kopie-van-jongeren ):

"Het aanbod van vlees van de geslachte dieren wordt afgestemd op de vraag. Er wordt bijvoorbeeld geen vlees meer gedumpt, of dieren onnodig geslacht."

Het nadeel van het huidige standpunt is dat de vraag naar vlees leidend is. Een tweede nadeel is dat we in onze kernwaarde : "in respect tot mens, klimaat en natuur", het dierenwelzijn in de vleesindustrie negeren....

Hierbij verifieer ik bij onze achterban in hoeverre ons standpunt nog "2021 proof" is.
Persoonlijk vind ik vlees lekker, maar de bio industrie die achter onze vlees produktie zit, zó dieronvriendelijk, dat ik geen vlees meer koop en nagenoeg geen vlees meer eet (Ik zie daar namelijk dat dieren gezien worden als productiemiddel en niet als levend wezen). Nu is onze natuur soms schitterend mooi en soms bloedstollend wreed. Kijk maar bv. hoe een leeuw een prooi vangt.. Maar het is precies zoals Gandhi zegt: Er is genoeg voor ieders behoefte, maar niet voldoende voor ieders hebzucht. Vanuit dat perspectief probeer ik mijn vleesconsumptie naar 0 terug te brengen en onze wereldwijde vleesconsumptie substantieel te verlagen.
Daar zouden een of meer standpunten voor de Partij De Nieuwe Mens bij passen, die (veel) verder gaan dan de huidige formulering:
Vleesindustrie: PDNM is tegen elke vorm van dierenhouderij waarbij dieren hun welzijn in enige zin geschaad kan worden en/of hun natuurlijke leefomgeving in nadelige zin wordt aangetast (Dus geen veeteelt. En ook geen dierentuinen, zolang het welzijn van dieren niet op de 1ste plaats staat).
Dieren in de natuur: PDNM is voor het vergroten van de natuurlijke leefomgeving en balans van Nederlandse inheemse dieren. PDNM is vóór een vorm van natuurbeheer, waarin het welzijn van de dieren centraal staat. Belangen van anderen (boeren, jagers etcetera) staan in dienst van het welzijn van de dieren en niet andersom.

Een visie waarbij de volgende concrete beleidslijnen zouden kunnen passen:
Standpunt "gematigd":
Bewustwording: Via informatie campagnes (wat doet vlees met mijn gezondheid) wordt de consumptie van vlees afgeraden.

Standpunt "gemiddeld"
Zie gematigd standpunt, aangevuld met:
Regelgeving:
* De massaproduktie van vlees wordt binnen 10 jaar verboden, en voor die tijd ontmoedigd (10 jaar afbouw is bedoeld om veeteelthouders de gelegenheid te geven om het rendement van hun investeringen te compenseren. Bij eerdere stopzetting worden veeteelthouders gecompenseerd.

Standpunt "extreem":
Zie gemiddeld standpunt, aangevuld met:
* de twee termijnen van 10 jaar worden teruggebracht naar 5 jaar. (Update: En we starten NU met een actief afbouwprogramma)
* De consumptie van vlees wordt ontmoedigd met een aparte "Moordtaks" (vergelijkbaar met accijnzen)

Ik ben benieuwd wat anderen daarvan vinden. En daar zou ik dan gelijk bij willen vragen: Zou je je standpunt (als dat lukt) vanuit de volgende gezichtshoeken willen bekijken?
A: Vanuit jezelf (persoonlijk standpunt)
B: Vanuit het dier
C: Vanuit de Mensheid
D: Vanuit de hele wereld/universum/collectieve bewustzijn
Verbinding vanuit mijn <3

Terug naar “Wat is jouw visie?”